Warsztaty dla nauczycieli inspirowane metodą Porozumienia Bez Przemocy (NVC)
![]() |
Program szkoleniowy opiera się na metodzie „Porozumienia Bez Przemocy” (Nonviolent Communication), której twórcą jest amerykański psycholog Marshall Rosenberg. Stosowanie NVC sprawdza się w sytuacjach konfliktowych, w momentach, kiedy mamy do czynienia z krytyką, osądami, zarzutami lub odmową. Pozwala na nawiązanie porozumienia z osobą, która jest w silnych emocjach, ale również pozwala na poradzenie sobie z własnymi emocjami i ich wyrażenie w bezpieczny sposób. Dodatkowo uczy wyrażania m.in. wdzięczności, która przyczynia się do budowania otwartych i życzliwych relacji. NVC coraz częściej wprowadza się do szkół, co w dalszej perspektywie sprzyja budowaniu relacji społecznych opartych na szacunku i zrozumieniu i zapobiega przemocy. |
Opis szkolenia:
Program szkoleniowy opiera się na metodzie „Porozumienia Bez Przemocy” (Nonviolent Communication), której twórcą jest amerykański psycholog Marshall Rosenberg. Stosowanie NVC sprawdza się w sytuacjach konfliktowych, w momentach, kiedy mamy do czynienia z krytyką, osądami, zarzutami lub odmową. Pozwala na nawiązanie porozumienia z osobą, która jest w silnych emocjach, ale również pozwala na poradzenie sobie z własnymi emocjami i ich wyrażenie w bezpieczny sposób. Dodatkowo uczy wyrażania m.in. wdzięczności, która przyczynia się do budowania otwartych i życzliwych relacji. NVC coraz częściej wprowadza się do szkół, co w dalszej perspektywie sprzyja budowaniu relacji społecznych opartych na szacunku i zrozumieniu i zapobiega przemocy.
Badanie* przeprowadzone w jednym ze sztokholmskich przedszkoli w 2009 roku pokazało, że w efekcie przeprowadzenia cyklu warsztatów z zakresu Porozumienia bez Przemocy zaobserwowano następujące zmiany:
- u 93% wychowawców wzrosła świadomość dotycząca czynników ułatwiających dobrą komunikację i współpracę;
- u 80% wychowawców poczuło się pewniej w rozmowach z dziećmi;
- u 71% wychowawców ma większą łatwość wypowiadania się w grupie;
- u 80% wychowawców ocenia, że poprawiła się ich umiejętność słuchania innych,
- u 87% uważa, że lepiej potrafi słuchać dzieci;
- u 74% wychowawców zwiększyło swoje umiejętności rozwiązywania konfliktów ze współpracownikami
*Źródło: Evaluation: Communication for Connection and Cooperation, based on Nonviolent Communication – A project in Kindergarten, Marianne Gothlin, 2009
Cele i korzyści szkolenia:
Szkolenie pozwoli uzyskać odpowiedzi na pytania:
- Jak budować relacje z uczniami, rodzicami i współpracownikami oparte na szacunku i wzajemnym zrozumieniu?
- Jak radzić sobie w stanie silnych emocji i nie przenosić ich na innych?
- Jak nawiązać porozumienie z osobą, która jest w stanie silnych emocji?
- Jak reagować na zarzuty i krytykę?
- Jak reagować na sprzeciw z zachowaniem spokoju i pewności siebie?
- Jak odmawiać nie wzbudzając u innych pretensji i żalu?
- Co stosować zamiast pochwał i nagród?
Propozycje tematów:
- Komunikacja w sytuacjach konfliktowych (czas trwania: 4 godziny)
- Empatyczne „NIE”, czyli asertywność wg NVC (czas trwania: 4 godziny)
- Radzenie sobie z zarzutami i krytyką (czas trwania: 4 godziny)
- Czy pochwały są zawsze dobre? Wdzięczność w pracy nauczyciela (czas trwania: 4 godziny)
Szkolenie opiera się na metodycznej literaturze:
- Marschall Rosenberg „Porozumienie Bez Przemocy”
- Sura Hart, Victoria Hodson „Empatyczna klasa. Relacje, które pomagają w nauce”
- Towe Widstrand „Porozumienie Bez Przemocy, czyli język żyrafy w szkole”
- Justine Mol „Dorastanie w zaufaniu”
Trener:
Agata Olszak-Szymula – trener rozwoju osobistego i komunikacji. Ukończyła Studium Porozumienia Bez Przemocy (NVC), organizowane przez Dojrzewalnię Róż, Akademię Mistrzów Treningu GT Mentor, Kwalifikacyjny Kurs Pedagogiczny Galicyjskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli oraz kurs Lidera Socjoterapii Stowarzyszenia Psychologów Praktyków, a także liczne kursy doskonalące warsztat trenerski. Prowadzi szkolenia z metody „Porozumienie Bez Przemocy” dla kobiet, rodziców, pedagogów i młodzieży. Współpracuje m.in. z Festiwalem dla Kobiet „Progressteron”, Galicyjskim Centrum Edukacji, Centrum Działań Profilaktycznych oraz Domem Kultury Podgórze




